Facebook Pixel Dragoș & Adrian Pavăl - Muzeul Antreprenorului

Dragoș & Adrian Pavăl

  • Domeniu de activitate • retail de materiale de construcții, bricolaj
  • Cifra de afaceri • (2016) 5,2 miliarde lei
  • Firma • Dedeman

Contemporan

Frații Pavăl, care au început afacerea Dedeman acum 25 de ani în Bacău, sunt primii antreprenori români care au trecut pragul cifrei de afaceri de un miliard de euro.

În afaceri au intrat în 1992, cu un butic cu de toate, de la gume până la unghiere, aduse cu Dacia din București. Cu momentele de cumpănă au dat piept cinci ani mai târziu: importau, și plățile la furnizori depindeau de cursul valutar, care a sărit de la 4000 la 8000 de lei, iar produsele își modificau prețurile de mai multe ori pe zi. I-au salvat viteza de reacție și soft-ul de gestiune, care le permitea să schimbe ra­pid prețul în șapte magazine. „Există acea expresie, «ce nu te omoară te face mai pu­ternic». Dacă totul ar merge ca pe roate, lin, unde ar mai fi distracția, unde ar mai fi provocarea? Evoluția și inovația ar încetini în lipsa acestor provocări. Din toate momentele de cumpănă am învățat ceva, dacă nu ceva major, măcar să nu mai repetăm aceleași greșeli”, spune Dragoș Pavăl.

 

Dragoș & Adrian Pavăl

Schița primului magazin Dedeman, deschis în 2003, în Suceava. Magazinul s-a extins de la 3.300 metri, la 5.000 și apoi la 8.000, după care antreprenorii au decis că nu îl pot aduce la standardele momentului și au decis să îl închidă și să îl reconstruiască de la zero.

 

Frații au aplicat o strategie diferită de cea a retaile­rilor internaționali: au ales să împrumute bani și să cumpere terenuri, și asta în Moldova, o regiune de care corporațiile se fereau. Au preferat să fie proprie­tarii magazinelor Dedeman, ceea ce i-a ferit parțial de criză.

În 2009, deschideau primul magazin în Bucu­rești. A fost și anul în care s-au oprit (temporar) din achiziții, observând că prețurile terenurilor deveniseră absurde. Paradoxal, criza le-a creat un avantaj competitiv, care a făcut ca Dedeman să câștige lupta cu marile lanțuri din străinătate. Rețeaua atinge 45 de magazine în anul 2016 și 10.000 de angajați un an mai tarziu, iar compania devine lider detaşat în retailul de materiale de construcții și bricolaj. Dedeman funcționează astfel: 80% din produse sunt livrate de furnizori români și doar 20% importate, pentru că pun mare preț pe ecosistemul de business local. Dar, în primul rând, pe familie: „Dedeman este o afacere de familie, pe care dorim să o păstrăm în familie și de aceea tragem cu toții în aceeași direcție. Am fost responsabili de deciziile noastre și, în loc să ne învinovățim, ­ne-am sprijinit și am reușit împreună să depășim momentele de cumpănă”, subli­niază Dragoș Pavăl.