Facebook Pixel Șerban Radu & Nicoleta Dumitru - Muzeul Antreprenorului

Șerban Radu & Nicoleta Dumitru

  • Domeniu de activitate • comerț cu cărți
  • Cifra de afaceri • (2016) 87 milioane lei
  • Firma • Librăriile Cărturești

Noua Generație

O vizită într-o librărie Cărturești implică mai mult decât o tranzacție comercială. Când intri, ai impresia că ai ajuns în visul lui Borges despre Paradis – într-o bibliotecă (aproape) infinită. Rafturile locului sunt încăpătoare, iar atmosfera, construită din cărți și filme, muzică și ceaiuri aromate, întâlniri și povești, invită la multe ore petrecute printre cuvinte.

În anul 2000, când Nicoleta Dumitru și Șerban Radu au deschis prima librărie Cărturești, pe strada Edgar Quinet, la numărul 9, designul și confortul nu erau priorități în arhitectura cititului. „Când am pornit noi, librăriile erau urâte, comuniste. Relația cu cartea nu era cool. Locul de întâlnire nu era cool. Afișajul social mergea pe opulență.”

Cei doi antreprenori aveau însă o altă direcție în plan, una mai modestă, care nu implica investiții accelerate și cheltuieli de anvergură: „Totul a fost făcut ca un hobby. Misiunea era alta, nu ne doream neapărat să facem un business. Noi nu am vrut să fie ceva nou de dragul de a fi nou, diferit de dragul de a fi diferit. Ci ceva cu valoare.”

Trei ani mai târziu, Cărturești se extinde. Pe strada Pictor Arthur Verona, într-o casă aparținând familiei Sturdza, librăria profită de spațiul generos și își diversifică treptat ofertele. De acum, afacerea este liberă de constrângerile de spațiu inițiale, iar comunitatea de idei și idealiști din jurul cărților din Cărturești se lărgește.

 

Șerban Radu & Nicoleta Dumitru

Băncuța este o donație din 2003, de la regizorul Cristi Puiu, ca mobilier pentru ceainărie. Când s-a deschis Cărturești Verona, mobilierul ceainariei nu era gata. Soluția a venit de la responsabilul de PR de atunci, care a venit cu ideea de a împrumuta scaune de la diverși artiști, scriitori etc. Ceainăria s-a deschis cu elemente de mobilier primite și de la personalități precum Mircea Cărtărescu, Gellu Naum sau Andrei Pleșu.

 

În următorii ani, criza financiară și măsurile de austeritate împing vânzările în jos. „Un moment de criză te obligă să te întorci la superbasics, îți testează determinarea și fibra morală. Un business nu trebuie doar să reziste șocului, ci să profite de pe urma lui. Opusul lui fragil nu este incasant, ci ceva care beneficiază de pe urma șocului.”

Astfel, Șerban și Nicoleta s-au poziționat în ofensivă, dincolo de tranșeele de apărare pe care multe afaceri le-au confundat cu un refugiu, iar prin comunicare deschisă cu finanțatorii, băncile și partenerii, echipa Cărturești a depășit momentul de cumpănă. În plină criză financiară, librăriile Cărturești au conti­nuat să se extindă organic în țară (Iași, Cluj, Timișoa­ra, Constanța, Arad, Brașov și Suceava), dar și peste granițe, în New York, într-un mic pop-up bookstore găzduit de ICR.

Satul de cărți la care te duce cu gândul numele Cărturești a devenit internațional. Dar ideea de la care a pornit încape și într-o librărie de 5m2: cărțile potrivite în locurile potrivite pot schimba viețile, orașul și lumea.